1. Flora bacteriană din sistemul nostru digestiv și importanța ei pentru sănătate

Dacă n-aÅ£i aflat încă, e bine să ÅŸtiÅ£i că cele mai multe probleme de sănătate îÅŸi au originea primară în tubul digestiv. Studiile ÅŸtiinÅ£ifice au demonstrat acest lucru cu multe decenii în urmă, iar publicaÅ£iile de nutriÅ£ie abundă în detalii privind rolul digestiei în menÅ£inerea sau amelioararea sănătăţii. Este foarte important ce mâncăm, cum mâncăm ÅŸi cât de sănătoasă este flora bacteriană dezvoltată în tubul nostru digestiv. Considerată mai nou ca un organ distinct al sistemului digestiv, flora bacteriană din intestinul uman numără în medie 100 000 miliarde de micro-organisme, care fac parte din peste 1000 de specii diferite. Numită ÅŸi microbiota intestinală, flora bacteriană cântăreÅŸte 1-2 Kg ÅŸi are un rol decisiv în funcÅ£ionarea sistemului digestiv ÅŸi imunitar (apărare naturală, globule albe, anticorpi etc.). Dacă nu avem grijă de acest organ, constituit din miliarde de bacterii, efectul la care se ajunge în scurt timp este degradarea funcÅ£iei digestive ÅŸi, în continuare, afectarea gravă a sănătăţii. Dintre duÅŸmanii de moarte ai florei bacteriene, amintesc: administrarea de antibiotice, toxinele ÅŸi aditivii alimentari nocivi, ingeraÅ£i o dată cu hrana, poluarea mediului ambiant, infecÅ£iile netratate, stresul prelungit etc. Pe bună dreptate, ne întrebăm cum putem să luptăm eficient împotriva acestor duÅŸmani redutabili. În primul rând, cel mai înÅ£elept lucru ar fi să avem grijă de noi ÅŸi să evităm ceea ce ne face rău. În al doilea rând, putem construi ÅŸi modula o floră bacteriană sănătoasă apelând la alimentele probiotice ÅŸi prebiotice.

2.  Ce sunt probioticele?

Probioticele sunt bacterii vii, care, consumate cu regularitate ÅŸi în cantitate suficientă, exercită o acÅ£iune de dezvoltare a bacteriilor bune din flora bacteriană a tubului digestiv, în detrimentul bacteriilor rele, efectul final fiind îmbunătăţirea stării de sănătate. Probioticele care ajung în tubul digestiv reechilibrează,deci, flora bacteriană ÅŸi o fac mai rezistentă împotriva agresiunilor.

Au fost identificate cinci strategii diferite de acţiune a probioticelor:

  • AcÅ£iunea asupra sistemului digestiv - Probioticele digeră fibrele alimentare indigeste din intestin, ameliorând tranzitul intestinal ÅŸi recuperând elementele valoroase rezultate în urma digestiei: vitamine, minerale, acizi graÅŸi ÅŸi proteine. Ele au efect curativ asupra diareei, colitei ulceroase, intestinului iritabil ÅŸi diferitelor infecÅ£ii intestinale;
  • Refacerea ÅŸi revigorarea mucoasei intestinale - Este posibilă prin stimularea celulelor intestinale în acÅ£iunea de căptuÅŸire cu mucus a  pereÅ£ilor intestinali, astfel încât bacteriile patogene să nu poată trece în sânge;
  • AcÅ£iunea antimicrobiană - Probioticele generează anumite substanÅ£e cu rol de inhibare a invaziei bacteriilor patogene ÅŸi a virusurilor. În plus, probioticele intră în competiÅ£ie pentru hrana din intestin cu bacteriile patogene. Un număr sporit de bacterii probiotice reuÅŸeÅŸte să sufoce, lăsând fără hrană, bacteriile patogene;
  • Modularea sistemului imunitar - DeÅŸi nepatogene, anumite bacterii probiotice imită aparenÅ£a bacteriilor patogene, cauzatoare de infecÅ£ii. Efectul obÅ£inut este că sistemul nostru imunitar devine mai vigilent,  rămâne în alertă ÅŸi produce anticorpi;
  • AcÅ£iune anticancerigenă - Bacteriile probiotice produc anumite enzime ÅŸi antioxidnti, care ajută la distrugerea radicalilor liberi, care generează tumorile maligne.

Există o mare varietate de alimente probiotice comercializate sau făcute în casă. Cele mai multe din ele conÅ£in bacterii din speciile Lactobacillus ÅŸi Bifidobacterium. Dintre alimentele probiotice recomandate în alimentaÅ£ie, amintim aici produsele lactate fermentate (iaurtul, chefirul etc), murăturile ÅŸi băutură Kombucha.

DeÅŸi puÅ£ini oameni cunosc băutura Kombucha, eu o consider alimentul probiotic cel mai sănătos ÅŸi cel mai eficient pentru menÅ£inerea unei flore bacteriene cu o dominanţă pregnant benefică. Argumente? Kombucha este o băutură pe care ne-o putem prepara noi înÅŸine, în casă, fără să fim dependenÅ£i de alÅ£ii. Numită ÅŸi băutura longevităţii, Kombucha conÅ£ine o abundenţă impresionantă de enzime, microorganisme sănătoase, vitamine, minerale, bionutrienÈ›i ÅŸi alte substanÅ£e naturale binefăcătoare. Acestea sunt rezultatul procesului de fermentare naturală, timp de 8-12 zile, a ceaiului negru îndulcit ÅŸi răcit, folosind o ciupercă de forma unei membrane gelatinoase, numită Kombucha. Băutura longevităţii stimulează sistemul imunitar, optimizează digestia, previne diabetul zaharat , bolile cardiovasculare ÅŸi reumatice, combate tulburările urinare, ameliorează metabolismul ficatului ÅŸi plămânilor, impiedică dezvoltarea tumorilor canceroase, previne cataracta ÅŸi creÅŸte acuitatea vizuală. Ideală pentru menÅ£inerea frumuseÅ£ii ÅŸi tinereÅ£ii, băutura longevităţii menÅ£ine starea de sănătate a pielii ÅŸi previne formarea ridurilor.

Nu vreau să fiu exclusivistă ÅŸi să neg beneficiile celorlalte produse probiotice. Le-am apreciat ÅŸi eu, înainte de a cunoaÅŸte băutura Kombucha. Acum, însă, când mă gândesc la produsele lactate fermentate, mi se declanÈ™ează în minte multiple întrebări de precauÅ£ie: Oare vacile de la care provin aceste produse, sunt sănătoase? Care este încărcătura hormonală a acetor produse? Ce fel de hrană consumă aceste vaci? Oare au văzut vreodată iarbă? Igiena fabricării acestor produse a fost respectată cu stricteÅ£e? Sau poate s-a exagerat în spălarea ustensilelor ÅŸi vaselor, iar acestea au fost contaminate cu detergenÅ£i...

În ceea ce priveÅŸte legumele ÅŸi fructele murate, acestea conÅ£in, de obicei, foarte multă sare, care devine agresivă pentru organism ÅŸi anulează în mare parte efectul probiotic.

3. Ce sunt prebioticele?

Prebioticele sunt glucide nondigerabile care servesc drept hrană pentru probiotice. Dacă despre probiotice se vorbeÅŸte destul de mult, prebioticele sunt aproape necunoscute. La o întâlnire, unde am vorbit despre prebiotice, un distins naturist m-a atenÅ£ionat că nu se spune ,,prebiotice’’, ci ,,probiotice’’. I-am explicat că sunt lucruri complet diferite ÅŸi, prin urmare, au un nume diferit, deÅŸi asemănător.

Ce se întâmplă cu o populaÅ£ie de bacterii benefice din tubul  nostru digestiv, care nu are ce mânca? În mod cert, nu se mai dezvoltă, îÅŸi reduce dimensiunile, iar în cele din urmă dispare. Dacă însă asigurăm hrană necesară probioticelor, acestea proliferează ÅŸi devin dominante, în defavoarea bacteriilor patogene.

Nu toate glucidele nedigerabile sunt prebiotice. În mod curent, prebioticele cele mai valoroase sunt reprezentate de o categorie de carbohidraÅ£i, numită fructani. Din această categorie fac parte inulina ÅŸi fructo-oligozaharidele, substanÅ£e prezente sub forma unui gel care  nu este digerat de organismul nostru, dar care, susÅ£ine procesul de fermentare din intestinul gros, absorbind colesterolul ÅŸi toxinele.

Alimentele în care regăsim din abundenţă inulină ÅŸi fructo-oligozaharide sunt tuberculii de topinambur, rădăcina de cicoare ÅŸi rădăcina de păpădie. În cantităţi  mici, aceste substanÅ£e valoroase se găsesc ÅŸi  în ceapă, banane, sparanghel, praz, grâu ÅŸi usturoi.

Locul de top deÅ£inut de topinambur în rândul alimentelor prebiotice este dat de conÅ£inutul ridicat în inulină ÅŸi fructo-oligozaharide. Tuberculii de topinambur mai conÅ£in ÅŸi cei opt aminoacizi indispensabili, pe care organismul uman nu-i poate sintetiza ÅŸi anume: arginina, valina, histidina, izoleucina, leucina, lizina, triptofanul ÅŸi fenilalanina. Pe lângă aceÅŸti aminoacizi valoroÅŸi, în compoziÅ£ia topinamburului se disting  pectine, vitamine ( B1, B2 ÅŸi C) ÅŸi un număr impresionant de minerale: calciu, magneziu, fier, mangan, potasiu, sodiu, siliciu, zinc ÅŸi sulf. Dintre plantele cultivate, topinamburul are cel mai ridicat conÅ£inut de siliciu, mineral cu rol recunoscut în sănătatea pancreasului ÅŸi în reconstrucÅ£ia oaselor ÅŸi cartilajelor.

Sub acÅ£iunea sucului gastric ÅŸi a enzimelor specifice, inulina ÅŸi fructo-oligozaharidele din topinambur se scindează parÅ£ial în molecule de fructoză ÅŸi lanÅ£uri scurte de fructoză, favorizând intrarea în circulaÅ£ia sanguină. Partea cea mai însemnată, rămasă nescindată ajunge în intestin, unde captează  substanÅ£ele toxice pentru organism, precum: metalele grele, radionuclizii, cristalele de colesterol, diferiÅ£i compuÅŸi toxici ce pătrund în organism odată cu hrana sau iau naÅŸtere datorită activităţii microbilor ce trăiesc în intestin. Concomitent, fibrele ÅŸi mineralele din topinambur stimulează capacitatea de contractare a pereÅ£ilor intestinali, ceea ce accelerează curăţarea organismului de toxine, de alimentele neprelucrate ÅŸi de substanÅ£ele dăunătoare. Efectul prebiotic al inulinei ÅŸi al fructo-oligozaharidelor din topinambur se manifestă din plin în intestinul gros, unde aceste substanÅ£e fac deliciul bacteriilor probiotice, contribuind la dezvoltarea lor, cu efecte deosebit de favorabile asupra sănătăţii. 

Personal, consum topinamburul sub formă de pulbere stabilizată prin mineralizare. Sunt convinsă că acest produs întăreÅŸte imunitatea, optimizează metabolismul, previne ÅŸi combate obezitatea, reduce glicemia, fortifică sistemului osos ÅŸi articular, scade tensiunea arterială, previne cancerul, suprimă durerille ÅŸi neplăcerile legate de vârstă: reumatism, artroze, astm, oboseală.

4. CombinaÈ›ia kombucha-topinambur dă naÈ™tere la un  produs simbiotic deosebit de benefic pentru sănătate

Alimentele simbiotice reprezintă idealul pentru o alimentaÅ£ie sănătoasă, deoarece conÅ£in atât probiotice, cât ÅŸi prebiotice. Prin folosirea alimentelor simbiotice, reuÅŸim să îmbunătăţim rapid ÅŸi eficient flora bacteriană intestinală. În mod practic, e bine să se consume o linguriţă de topinambur - pulbere mineralizată, cu circa 100 ml de băutură fermentată Kombucha. Nu este recomandabil să amestecăm cele două produse decât în gură. Beneficiem astfel de enzimele generate la acest nivel ÅŸi, în plus, facilităm transmiterea unor semnale biologice subtile între gură, creier ÅŸi tubul digestiv. AÅŸadar, pulberea mineralizată de topinambur se ia cu băutura kombucha, se amestecă bine în gură ÅŸi se Å£ine până ce amestecul devine fluid ÅŸi omogen, după care se înghite. Administrarea pulberii mineralizate de topinambur, împreună cu băutura kombucha este recomandabil să se facă la un interval de 15 minute înainte de mesele principale. Durata  recomandată a ,,tratamentului’’ este de 18 zile. Procedând astfel, bacteriile prebiotice din tubul digestiv se multiplică rapid ÅŸi  asigură baza sănătăţii pe care ne-o dorim cu toÅ£ii.        

Articol realizat de:     

GEORGIANA NEAG       

Consilier nutriție

ALIMENTE GERIATRICE SRL

                              

 

Înainte